محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه راه‌آهن تهران عبور کرد خسارات جانی و مالی سیل در افغانستان | ۱۶ تن جان باختند + عکس طالبان: هرات به‌ زودی قطب تحولات اقتصادی خواهد شد سازمان همکاری اسلامی خواستار تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان شد بلوکیان: برخی حرف‌ها در رابطه با مهاجران ناثواب و خطرناک است عروس کشان به سبک عبدالحمید خراسانی | فرمانده حامی طالبان برای چهارمین بار ازدواج کرد + فیلم ابراز نگرانی سازمان ملل از بازداشت، شکنجه و قتل نظامیان حکومت پیشین توسط طالبان تشدید محدودیت‌ها و ادامه بازداشت‌ گسترده خبرنگاران در افغانستان توسط طالبان ارسال پیامک از سامانه سهما به اتباع مجاز + جزئیات ویدئو | استقبال مهاجران افغانستانی مقیم مشهد از تیم ملی فوتسال افغانستان ویدئو | استقبال از تیم ملی فوتسال افغانستان در مشهد داعش مسئولیت حمله به نمازگزاران هرات را بر عهده گرفت عکس‌هایی از مراسم تشییع پیکر شهدای حمله به مسجد شیعیان در هرات راه آهن ایران برای حمل بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه مجددا اعلام آمادگی کرد کاظمی‌قمی، کرزی و عبدالله حمله به شیعیان در هرات را محکوم کردند ویدئو | شناسایی خانواده شهید «نسیم افغانی» پس از سال‌ها گمنامی سفارت ایران در کابل حمله تروریستی هرات را محکوم کرد تمجید وحید شمسایی از عملکرد افغانستان در جام ملت‌های آسیا + فیلم شهادت ۷ نمازگزار در حمله افراد مسلح ناشناس به مسجد امام زمان (عج) در هرات صعود چهارپله‌ای فوتسال افغانستان در رنکینگ جهانی
سرخط خبرها

والی هرات: نقص فنی عامل وقوع حادثه بود | با همکاری ایران توانستیم فاجعه را کنترل کنیم

  • کد خبر: ۵۸۸۰۷
  • ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۱
والی هرات: نقص فنی عامل وقوع حادثه بود | با همکاری ایران توانستیم فاجعه را کنترل کنیم
والی هرات گفت: آتش سوزی گمرک هرات از توان اداره محلی هرات خارج بود و با همکاری جمهوری اسلامی ایران توانستیم تا این فاجعه را کنترل کنیم که در حال حاضر ۹۸ درصد آتش خاموش شده و تا پایان امروز دوشنبه کار مهار اتش پایان خواهد یافت.
به گزارش شهرآرانیوز؛ وقوع آتش‌سوزی گسترده در گمرک اسلام‌قلعه خسارات زیادی را به پیکر اقتصادی هرات وارد کرد، در این رویداد بیش از صد‌ها میلیون دلار اموال بازرگانان از بین رفت و صد‌ها خودروی باربری در آتش سوخت.
 
«سید وحید قتالی» والی هرات در نشست خبری امروز گفت: پس از وقوع آتش‌سوزی در گمرک هرات بلافاصله رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور و مشاور امنیت ملی افغانستان دستور دادند تا اقدامات ضروری با هماهنگی کشور ایران در همسایگی ولایت هرات صورت گیرد که با تلاش مسوولان هر دو ولایت هرات و مشهد این حادثه مهیب کنترل شد.
 
وی افزود: بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که برخلاف گذشته شمار خودرو‌های حاضر در گمرک هرات که باید ۷۰۰ خودرو می‌بود، اما ۲ هزار و ۵۰۰ خودرو بوده است و بر اثر مشکل فنی در یک تانکر گاز این آتش‌سوزی ایجاد شده که با اعزام نیرو‌ها و همکاری جمهوری اسلامی ایران توانستیم تا ۸۵ درصد از این خودرو‌ها را از منطقه خارج سازیم و تنها ۱۵ درصد آن‌ها در آتش سوختند.
 

 
وی همچنین خاطرنشان کرد: پس از شدت گرفتن آتش با هماهنگی گمرک ایران ۱۵۰۰ خودرو باربری به این گمرک انتقال داده شد و بیش از ۳۱۰ خودروباربری و ترانزیت در بخش کمیساری گمرک هرات انتقال یافته و ۶۵۰ خودروی دیگر نیز از مجاورت آتش به شاهراه هرات اسلام قلعه در ایستگاه روزنک انتقال یافته است که به تدریج این خودرو‌ها به گمرک شهر اعزام شدند.
 
وی تاکید کرد: به سرعت در کنار مهار آتش نیرو‌های ارتش، کماندو، نیرو‌های پلیس در شاهراه‌ها، گمرک مستقرشده و راه‌های مختلف را علاوه بر تامین امنیت مسدود ساخته اند تا دزدان و سواستفاده گران از این فرصت پیش آمده استفاده نکنند.
 
وی همچنین گفت: نیرو‌های امنیتی در این روز ۷۰ خودروی به سرقت رفته را دوباره به شاهراه‌ها برگرداندند و تا ۴۸ ساعت دیگر خودرو‌ها و اموالی که به غارت رفته اند دوباره به مالکان اصلی خود داده خواهد شد.
 
وی تصریح کرد: اسناد زیادی از افراد سواستفاده‌گر، دزد، کارمندانی که در وظیفه شان غفلت کرده اند در اختیار اداره محلی است و به زودی ان‌ها به مراجع عدلی و قضایی معرفی خواهند شد و برخورد جدی با ان‌ها صورت می‌گیرد و گزارش‌های بیشتر از جریان آتش‌سوزی و چگونگی وقوع آن پس از بررسی هیئت ارائه خواهد شد.
 
والی هرات گفت: کمیته‌ای مشترک با جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده که سرنوشت خودرو‌های متوقف شده در گمرک ایران روشن شود و پس از سپری کردن مراحل قانونی دوباره به گمرک هرات انتقال یابند.
 
قتالی تصریح کرد: به مدت یک هفته روند کاری گمرک هرات در بخش خودرو‌های باری متوقف است و در این مدت میزان خسارات وارد شده به بازرگانان و علل این رویداد بررسی می‌شود.
 
والی هرات همچنین گفت که در رویداد اتش سوزی گمرک هرات تنها ۱۷ تن زخمی شده اند که ۵ تن ان‌ها برای درمان بیشتر به کشور ایران انتقال یافته‌اند.
 

پایان عملیات ۳ روزه آتش نشانان مشهدی در اسلام قلعه افغانستان

آتشپاد مسعود ظهوریان، مدیرعامل آتش‌نشانی شهر مشهد گفت: در پی وقوع آتش‌سوزی گسترده در گمرک اسلام قلعه افغانستان و پیرو تشکیل جلسه ستاد مدیریت بحران در استانداری خراسان رضوی، عصر روز شنبه، ۲۵ بهمن ماه، بیش از ۳۰ آتش‌نشان به همراه ۱۱ دستگاه خودروی تخصصی اطفای حریق برای پشتیبانی و امدادرسانی در مهار حریق به مرز ایران و افغانستان در منطقه دوغارون شهرستان تایباد اعزام شد.
 
وی ادامه داد: این نیرو‌ها به همراه آتش نشانان شهرستان تایباد، عملیات خود را در گمرگ اسلام قلعه در خاک کشور افغانستان برای مهار آتش شروع کرد که این عملیات نفس‌گیر پس از سه روز با مهار کامل آتش به پایان رسید.
 

تردد مسافران در دوغارون از سر گرفته شد

سخنگوی گمرک ایران در گفت‌وگو با ایسنا گفت: بعد از مهار آتش و اطفای حریق و لکه‌گیری آتش توسط آتش نشانان ایرانی در خاک افغانستان، شرایط به گونه‌ای فراهم شده که تردد اتباع در مرز امکان پذیر است و می‌توانند با همراه داشتن اسناد سفر اقدام کنند.
 
وی ادامه داد: در ساختمان گمرک اسلام قلعه مشکل خاصی ایجاد نشده و باسکول‌ها دچار حادثه شده‌اند که بعد از پاک سازی محل و قرار گرفتن باسکول مبادلات تجاری نیز میسر خواهد بود.
 
سخنگوی گمرک ایران یادآور شد که تیم‌ها و سازمان‌های مستقر در مرز و پیگیری‌های مسئولان در استان خراسان رضوی و هرات افغانستان برای فراهم شدن شرایط و برگشت به حالت قبل ادامه دارد این در حالی است که با تمهیداتی که گمرک ایران و سایر دستگاه‌های مستقر در مرز انجام دادند، ۲۰۰۰ کامیون از درگیر شدن با سانحه نجات پیدا کردند.
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->